Perfectionisten worden wel gezien als mensen die perfect willen zijn in álle domeinen van het leven. Op ieder gebied zijn ze alleen tevreden met het beste, het onhaalbare ideaal. Maar klopt dat eigenlijk wel?
Inmiddels ben je hopelijk doordrongen van het feit dat perfectionisme een disfunctioneel gedragspatroon is met ernstige gevolgen. In de afgelopen decennia hebben we steeds meer geleerd over hoe groot die consequenties zijn. Dat geldt voor de wetenschap, maar ook oor veel individuen. Hoeveel mensen ken jij in je omgeving die last hebben van hun perfectionisme? Of van het perfectionisme van hun collega’s, leidinggevenden, partners of ouders? En hoeveel last heb je er zelf van?
De publicatie van het artikel ‘Positive Psychology. An introduction’ van Martin Seligman en Mihaly Csikszentmihalyi (2000) legde de basis voor een nieuw perspectief in het kijken naar mensen. Dit heeft geleid tot een grote stroom van nieuw onderzoek en publicaties die zich richten op onder andere subjectief welbevinden, het ontstaan van hoop en vertrouwen, factoren die autonomie en zelfregulatie bevorderen en het in kaart brengen van talent. Met het begrip ‘flow’ heeft Csikszentmihalyi...
Bijna iedereen vindt veranderen spannend. Judith en ik zien niet anders. We zijn beiden betrokken geweest bij verschillende verandertrajecten zoals reorganisaties, saneringen, fusies, overnames, cultuurveranderingen, faillissementen, andere manieren van werken,...
Toen ik in 2005 las over een man, een leider, die meer voor elkaar kreeg in een dag dan de meeste mensen in een week, was ik nog meer geprikkeld dan daarvoor om alles te leren over hoe je succesvol en effectief leidt. Het succes van deze leider kwam voort uit zijn zelfbewustzijn, zijn alert-ontspannen aanwezigheid en oprechte betrokkenheid bij de mensen om hem heen.
‘Je hebt een enorme bouwopdracht laten glippen!’, Hugo hoort het zijn opdrachtgever nog zeggen. Zijn team verloor de aanbesteding met een paar punten verschil.
Als coach of leidinggevende breng je beweging in vastgelopen situaties. Daarbij is het stellen van vragen essentieel. Vragen openen deuren, verhelderen vraagstukken en kunnen een gesprek een nieuwe wending geven...
Goed, nu weet je wat er gebeurt in iemands hoofd en lichaam als het leven hard uithaalt. Ook weet je dat het belangrijk is om aan een cliënt uit te leggen: wat jij voelt, is van jou.
We hebben allemaal verschillende rollen. Je bent vader, moeder, zoon, dochter, vriend, vriendin, collega, buur, professional, sporter … nou goed, zo kan ik nog wel even doorgaan.
In een machinale afdeling van een timmerfabriek is het de taak van de assistent-machinaal houtbewerker de omgeving rond machines schoon te houden. Een van de andere medewerkers heeft zijn machine op de automaat gezet om de houtspaanders rond zijn bank enigszins bij elkaar te vegen. Als hij even niet naar de...