Begin bij het begin, ga net zolang door tot je bij het einde bent en stop dan Inleiding Iedereen lijkt het er wel over eens te zijn dat het bij coaching gaat om doelen en resultaten. Deze eenvoudige constatering verbergt echter een baaierd aan moeilijkheden. Om een voorbeeld te geven: de manager uit ons praktijkvoorbeeld wil ‘beter leren...
We waren ondertussen in het midden van de winter aangeland voordat wij weer met zijn vieren bij elkaar in een kring zaten in de studeerkamer van Otto aan Maple Avenue. Er was iets meer dan een jaar voorbijgegaan sinds onze eerste bijeenkomst...
Ken je dat? Je wordt gevraagd bij een team omdat het niet loopt in de communicatie. Veel vragen van teams komen bij ons omdat hun probleem de slechte onderlinge communicatie is. Teamleden luisteren niet naar elkaar...
Gewoonlijk, in het dagelijks leven, gaat praten vanzelf. Soms snel, soms warrig, zonder dat je bewuste stappen zet om iemand te sturen. Wil je goed uit een pittig gesprek komen? Heb je echt een goed advies te geven? Heb je een doel voor ogen? Wil je weerstand voorkomen? Dan is het handig om aan te sluiten bij de hersenen van de ander. En dat gaat minder vanzelf dan gewoon praten...
De Amerikaanse econoom John Kenneth Calbraith heeft een keer gezegd: ‘It takes about five re-writes to achieve the right degree of spontaneity.’ En zo is het ook. Naarmate het makkelijker en moeitelozer klinkt, is het vaak beter voorbereid. (Alexander Rinnooy Kan) Vaak geven meestersprekers ons het gevoel dat ze hun speech uit de mouw schudden. Z
In dit artikel vind je de werkvormen 40 t/m 50 voor trainen zonder zaaltjesleed...
De methodiek Voice Dialogue gaat ervan uit dat we allemaal meer of minder ontwikkelde ikken (‘ikken’) hebben. De ene ‘ik’ heeft een belangrijkere stem dan de andere en daar kunnen we last van hebben. Bij Voice Dialogue word je je bewust van de verschillende ikken...
In deze paragraaf bespreken we de vijf KSF’s in de volgorde 2, 1, 3, 4 en 5, toegepast op individuele coaching. Na een korte casusbeschrijving behandelen we elke KSF steeds volgens eenzelfde stramien, zoals aangegeven in de inleiding...
In deze afsluitende paragraaf zetten we de kernpunten van de besproken coachsituaties nog eens op een rij (7.4.1), inclusief het nut van elke KSF voor praktische coaching en de meest voorkomende valkuilen daarbij. Vervolgens bieden we enkele verwerkingsopdrachten...
Kenmerkend voor het werken met motievenbundels is het uitgangspunt dat motiveren de meeste kans van slagen heeft als een bundel van motiverende factoren in stelling wordt gebracht. Van zo'n bundel kan namelijk (veel) motiverende kracht uitgaan. In dit artikel bespreek ik drie motiverende factoren: (1) de persoonlijke uitstraling...