De leden van een team komen bijeen om zich te bezinnen op hun eigen functioneren. Zij willen elkaar beter leren kennen, ieders visie op de rol van het team binnen de organisatie met elkaar uitwisselen en op één lijn komen over hun gezamenlijke toekomst. Bij de doelen die het team zich stelt voor...
ECHT coachend leidinggeven betekent: weten wat je hoofdtaak is als coachend leidinggevende. Dat betekent ook: rekening houden met de kritieke momenten, ‘waar het raakt en waar het kraakt’, zoals een van mijn collega’s dat noemt...
Ik heb dit laatste artikel niet alleen geschreven om een vergelijking te maken met de verschillende therapievormen, maar ook om een stap te maken in het verder ontwikkelen van de provocatieve stijl. Volgens mij kan de provocatieve stijl zich niet ontwikkelen door alleen maar te denken dat het heel anders is...
Hoe kun je al je kennis omzetten in vaardigheden en adequaat gedrag? Wij hebben talloze managers geïnterviewd met de vraag: Hoe ga jij om met conflicten? Wat vind je moeilijk aan conflicten? Dat leverde een aardige reeks vragen op die één essentie hebben: Hoe weet ik...
In dit artikel wordt de ontwikkeling van SJT’s vanuit een praktisch oogpunt benaderd. Dit gebeurt door dieper in te gaan op het ontwerp van enkele tests voor verschillende functies. We kozen hierbij voor een diversiteit van SJT’s, zowel qua inhoud als vorm. Er zullen zeven voorbeelden worden besproken: Een geschreven SJT voor...
Gedrag is wat we doen. Gedrag heeft effect op onze omgeving. In de praktijk wordt gedrag vaak beoordeeld in termen van ‘goed’ en ‘fout’. Daarin klinkt iets door van een moreel oordeel. Dat kan verwarrend zijn....
In dit artikel maak je kennis met de potentiële valkuilen die je effectiviteit als mentor kunnen ondermijnen: jezelf te veel onder druk zetten, een persoonlijke agenda hebben (strategievorming), mentorschap als teken van superioriteit of prestige zien, te weinig betrokkenheid tonen...
In dit onderdeel Inhoud bieden we werkvormen voor de volgende clusters: Informeren, Discussiëren, Brainstormen, Beslissen, Kennis delen, Presenteren, Vaardigheden oefenen, Toetsen, Talent, Samenwerken, Feedback geven en Planvorming...
Amor fati, liefde voor het lot, het liefhebben van wat onvermijdelijk is. In de meeste gezinnen waarin wij opgroeiden en meer algemeen in de westerse wereld, heeft dit aspect van het leven decennialang weinig aandacht gekregen.
De vraagstukken die een coach voorgelegd kan krijgen, kunnen zeer divers zijn. Elk van die vraagstukken doet zo zijn eigen beroep op de kwaliteiten en deskundigheid van de coach. Het ene vraagstuk doet een beroep op...