Wat geldt voor een team geldt ook voor de agile-lean teamcoach zelf: steeds beter worden, vraagt om voldoende aandacht voor checks op je eigen bijdrage. Hierbij geldt: de check doe je zo veel mogelijk ná een situatie, on-action en niet in-action...
Reflecteren is net als evalueren terugblikken op wat er is gebeurd. Reflecteren richt zich echter op leren van ervaringen en niet zozeer op het de volgende keer beter doen. Dat wil overigens niet zeggen dat reflectie niet ook kan leiden tot acties. Sterker nog, dat is nadrukkelijk wel de bedoeling...
We bespreken de tien principes nog een keer als samenvatting en afronding van het boek. En als handvatten om je als begeleider te blijven ontwikkelen, om als agile-lean teamcoach lerend te blijven...
In deze stap gaat de gecoachte zijn probleem of belemmering ombuigen naar een uitdaging waar hij daadwerkelijk mee aan de slag wil en kan gaan. Je ondersteunt de gecoachte hier bij het onderzoeken van zijn probleem vanuit andere invalshoeken dan hij gewend is,...
Het doel van deze stap is om ideeën op tafel te krijgen op basis waarvan de gecoachte een plan kan maken met activiteiten (stap 5) die hij kan gaan uitproberen (stap 6). Brainstormen kan vaak als chaotisch en ongestructureerd worden ervaren, maar het is in feite een gerichte activiteit...
In deze stap maakt de gecoachte een plan, gericht op het experimenteren met zijn oplossing en ontwikkeling. Dit doet hij door concrete acties te definiëren die hij gaat uitvoeren en uitproberen om zijn uitdaging te kunnen behalen. Het is hier de bedoeling dat hij een visueel en overzichtelijk (route)plan maakt...
Tijd om de oplossing en alle nieuwe activiteiten uit te proberen. Maak fouten, struikel en sta op! Falen is goed en leidt tot veel nieuwe inzichten en ideeën! Dit is de fase waarin de gecoachte vooral zelf aan de slag gaat met activiteiten...
Dit is de fase waarin de gecoachte reflecteert op het experimenteren met en uitproberen van de activiteiten. Ook wordt in deze fase het proces gedocumenteerd. Verandering vindt altijd in de loop van een langere tijd plaats...
In dit artikel vind je een uitwerking van een situatie waarbij de gecoachte geen uitdaging meer vindt in zijn huidige baan/werk. Per stap 1 t/m 7 in het OJO-model worden oefeningen gegeven waarmee je de gecoachte kunt begeleiden...
In dit artikel vind je een uitwerking van een situatie waarbij de gecoachte geen idee heeft welke studie bij hem past. Per stap 1 t/m 7 in het OJO-model worden oefeningen gegeven waarmee je de gecoachte kunt begeleiden...