Het werken met kaartspellen bij coaching is ontstaan vanuit de (onbewuste) behoefte van coaches aan hulpmiddelen bij het coachen. Voor veel coaches was het Kwaliteitenspel (1991) het eerste spel dat de meerwaarde van kaartspellen duidelijk maakte.
De waarden die belangrijk zijn bij het coachen van medewerkers, betreffen de grondhouding van de manager in zijn functie binnen de organisatie als geheel. We gaan in dit artikel specifieker in op essentiële houdingsaspecten die elke manager moet bezitten...
De relatie tussen de coach en de coachee is heel zakelijk. De coachee koopt jouw tijd en jouw aandacht, en jij levert jouw dienst. Maar in de realiteit gaat het om iets wat veel kwetsbaarder is: echt contact...
Hieronder volgt een selectie van de coacheemomenten: voorbeelden van de 59 spannende momenten van coachees...
Door omstandigheden maak ik tijdelijk gebruik van een andere praktijkkamer in het bedrijfsverzamelgebouw waar ik als coach werk. De boekenkast in deze kamer illustreert de gedachte- en gevoelswereld van mijn collega...
In deze paragraaf bespreken we de vijf KSF’s in de volgorde 2, 1, 3, 4 en 5, toegepast op individuele coaching. Na een korte casusbeschrijving behandelen we elke KSF steeds volgens eenzelfde stramien, zoals aangegeven in de inleiding...
Er wordt algemeen van uitgegaan dat coachen een van de belangrijkste technieken is waarmee managers de ontwikkeling van hun medewerkers kunnen stimuleren. Effectief coachen is een ‘must’ als de organisatie ieder jaar steeds betere resultaten wil boeken en als de managers de prestaties van hun medewerkers een extra zetje willen geven. Als...
We komen nu bij het coachprogramma zelf en de stappen die nodig zijn om de capaciteiten van medewerkers zo te ontwikkelen dat er meer en beter gepresteerd wordt. Als het coachen goed gebeurt, betekent dat niet alleen steun voor de medewerker, maar krijgt ook de manager de kans om zichzelf te evalueren – en vooral zijn eigen stijl van leidinggeven en de relaties...
Sjoerd heeft zometeen een CoCo-gesprek met een van de medewerkers. Hij heeft de kriebels vooraf. Hij heeft er geen zin in. Sterker nog: hij heeft het gesprek al drie keer uitgesteld. Oké, met een goede reden, maar uitgesteld is uitgesteld. Jelle, ongeveer even oud, is een Einzelgänger en erg eigenwijs. Hij is knap en snel in...
Deze casus bestaat uit twee fragmenten. Het CoCo-groepsgesprek komt in het tweede fragment aan bod. Het eerste fragment gaat over het coachgesprek dat eraan vooraf gaat. ...