Ik tref regelmatig professionals die denken, voelen en handelen voor anderen. Met betrekking tot het denken voor de ander bedoel ik bijvoorbeeld dat je voor je competente collega beslist welke werkzaamheden hij moet doen en op welke manier...
Je wilt graag dat je medewerkers zich op persoonlijk en professioneel vlak ontwikkelen. Daarom is het belangrijk om doelgericht te werken. Dat betekent dat je in onderling overleg met je medewerkers output- en inputgerelateerde doelen gaat formuleren...
In je werk heb je te maken met verschillende typen of categorieën medewerkers. De één komt flexibel en meedenkend op je over, de ander star of ‘betweterig’. Er zijn medewerkers waarmee je makkelijk overweg kunt...
De drie basispersoonlijkheidscategorieën – vluchten, strijden en jezelf onder druk zetten – kun je verder onderverdelen in verschillende persoonlijkheidstypen. Dit zijn mengvormen...
Gewoontepatronen Het is niet de vraag of je herhaalt, maar hoe en wat je herhaalt aan patronen van denken, voelen en handelen. Dit is een menselijk mechanisme...
Het eerste waar je naar kijkt bij mensen in je omgeving of medewerkers op de werkvloer, is gedrag. Wat doet iemand? Hoe doet hij dat? Wat roept zijn gedrag bij jou op?...
Een tijdje geleden kreeg ik van een leidinggevende de vraag om een training ‘Effectief samenwerken’ te verzorgen voor haar afdeling. De teammanagers en de medewerkers moesten leren om elkaar rechtstreeks aan te spreken...
Van ‘automatische’ naar ‘bewuste’ piloot! Veel dingen doe je onbewust, ook het leidinggeven aan anderen. Hierdoor beland je soms in lastige of complexe situaties...
In mijn optiek zijn er drie belangrijke ingrediënten voor effectief leiderschap: je eigen persoonlijkheid, zelfkennis en zelfbewustzijn, en je vertrekpunten. Van daaruit kun je bepalen hoe je omgaat met jezelf...
Dit artikel gaat over veranderen. Dingen aanpakken waar je last van hebt, die geluk in de weg staan en die verdere groei belemmeren. Zowel in je werk als privé...