Heeft het zin te streven naar een aanspreekcultuur? Mijn antwoord na twintig jaar praktijk en drie jaar onderzoek is volmondig ‘ja’. Laten we alleen niet streven naar een aanspreekcultuur, maar naar transparantie, het bewaken van waarden en een constructieve samenwerking. Het gaat...
We gingen in gesprek met drie experts uit het veld over hun visie op coaching, of coaching volgens hen bijdraagt aan het succes van organisaties en wat daar voor nodig is. Uit de gesprekken kwamen drie heel verschillende invalshoeken naar voren om naar coaching te kijken...
In dit artikel gaan we in op de specifieke situatie van de leidinggevende en wat dit van hem vraagt en we noemen veelvoorkomende coachvragen over leiderschap. We sluiten af met het gesprek met Bram de Klerck, directeur-generaal Algemene Bestuursdienst...
Veel coachthema’s gaan over het inzetten van kwaliteiten, grenzen kennen en aangeven, over efficiënt werken en over goed zelfmanagement. Vaak hebben mensen niet door waar hun niet-effectieve gedrag uit voortkomt. Ook weten ze soms niet goed hoe ze zaken effectiever en prettiger kunnen aanpakken...
Er zijn talloze redenen waardoor mensen vragen hebben over hun loopbaan: door een reorganisatie, een promotiekans, behoefte aan een nieuwe uitdaging of grote veranderingen in de privé-omgeving zoals verhuizing of scheiding.Ook zonder directe aanleiding is het zinvol...
Vitaliteit betekent levenskracht. Het duidt op je sterk en fit voelen. Vitale mensen beschikken over grote mentale veerkracht en doorzettingsvermogen. Of het nu gaat om jezelf vitaal houden of de vitaliteit van je organisatie, vitaal zijn is essentieel...
In deze verklarende woordenlijst vind je een overzicht van veelgebruikte methoden en modellen en vragenlijsten bij coaching...
Je wilt als leidinggevende iets voor elkaar krijgen met je organisatie of team: een nieuwe manier van werken, een verbeterde samenwerking met een andere afdeling, een andere focus voor de hele organisatie,....
Misschien hadden we het boek waarderend-onderzoekend veranderen moeten noemen… Appreciative Inquiry laat zich immers letterlijk vertalen als waarderend onderzoek. Het is een veranderfilosofie met als centraal vertrekpunt dat een systeem zich positief ontwikkelt zodra mensen gezamenlijk gaan onderzoeken wat er werkt,...
Als je wilt veranderen, is het besef dat verandering nodig is het eerste wat aandacht vraagt. Misschien heb je het gevoel zelf heel sterk, maar hoe neem je anderen daar dan in mee? Hoe creëer je veranderbereidheid in een organisatie? Een dominante overtuiging in de klassieke vakliteratuur is dat er gevoel van urgentie nodig is....