In dit artikel vertellen vijf mensen hun verhaal: Bernarda, Margreet, Jaap, Frank en Patricia. Zij zijn niet mijn cliënten, maar gesprekspartners die ik heb geïnterviewd. Dat maakt de verhalen misschien ook juist...
Stel u voor dat u helemaal vrij van innerlijke remmingen bent en doet waar u zin in hebt. Stel u een geestestoestand voor zonder geweten. Stel u voor dat u geen spijt- of schuldgevoelens kent, welke onaangename dingen u ook uithaalt...
In deze clusters vind je werkvormen die bijdragen aan de verbinding en werkvormen die je kunt doen als je de groep wilt activeren en verantwoordelijkheid wilt oproepen...
Socratisch coachen: wat, wanneer en hoe? ‘Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden …’ Inleiding ‘Coachen met de handen op je rug.’ Zo omschreef een deelnemer aan de training socratisch coachen de methode. Treffender kon het niet gezegd worden. Hoe meer de cliënt zelf aan het werk is, hoe eerder en beter je als coach je doel hebt bereikt: jezelf overbodig...
Een van de onvermijdelijke vragen tijdens trainingen die over coachen gaan, is of iedereen zichzelf eens een goede coach uit het persoonlijke verleden voor de geest wil halen. Nu weet ik me altijd wel een paar goede docenten uit school- of studietijd, oudere vrienden of inspirerende collega’s voor de geest te halen, maar grappig genoeg dringt dan ook ...
▷ Wat zijn kenmerken van een ervaring? ▷ Hoe maken we van een ervaring een leerervaring? ▷ Welke soorten leerervaringen kunnen we onderscheiden? Kenmerken van een ervaring Met een ervaring bedoelen we hier: een ik-beleving in een situatie met een begin- en een eindpunt in tijd. Dit ‘beleven’ kan inhouden dat we een actieve...
Wat weten we eigenlijk over commitment in organisaties? Welk onderzoek is hiernaar gedaan en wat waren de uitkomsten? In dit artikel ga ik in op het organisatorische commitment van managers en medewerkers in organisaties. Kortom, in welke mate dient men het belang van de organisatie, hoe bevlogen en betrokken is men?...
ATLAS VAN DE BELEVINGSWERELD: EEN CREATIEVE REIS NAAR HEDEN, VERLEDEN EN TOEKOMST Met deze werkwijze wordt letterlijk anders gekeken naar de wereld (en naar je eigen wereld). Traditionele landkaarten worden vervangen door begrippen, ideeën en aspecten van het leven. Het menselijk bestaan wordt in kaart gebracht.
De keuzen van werkvormen is voor veel trainers een van de leukste onderdelen in het programmeerproces. Het programma wordt dan concreet en tastbaar. Als de eerste contouren van een trainingsopdracht helder zijn, ontstaan allerlei...
Dit artikel begint met een schets van Socrates, vooral van wat hem zo bijzonder maakt dat hij 2500 jaar na zijn dood nog altijd tot voorbeeld dient als we het hebben over de kunst van het vragen stellen. Via zijn methode van het logisch weerleggen komen we bij socratische vragen: wat zijn de kenmerken? Welke vragen kun je jezelf stellen in de ...