In organisaties werken we vaak aan het (nog) beter maken van teams. De vraag is of we dan met een team of een groep te maken hebben. Het verschil tussen beide is dat je in een team samenwerkt aan hetzelfde doel. In veel “teams” blijkt dat in de praktijk maar zelden het geval. Meestal is een groep mensen om logische redenen samengevoegd tot een team waarin de teamleden redelijk los van elkaar hun eigen ding doen.
Veel leidinggevenden onderschatten hoeveel invloed ze hebben op de mensen die ze aansturen. Wat voor een manager één van de vele gesprekken op een dag is, is voor een medewerker vaak het onderwerp waar hij thuis enthousiast over vertelt. Of wakker van ligt. De tevredenheid en motivatie van veel mensen wordt voor het grootste deel bepaald door het gedrag van hun manager.
Werken aan mentale kracht heeft het meeste effect met een plan waarin jouw uitgangspunten, ambities en acties zijn opgenomen. Wanneer wij een mentaal plan maken voor iemand of een groep, doorlopen we altijd de volgende vier stappen.
BIJLAGEN
Je bent actief en je vliegt door het leven. Zowel in je persoonlijke als je professionele leven is er elke dag wat nieuws gaande. Gelukkig maar; zo voel je dat je leeft...
In de snelle tijd waarin we leven, moet je met grote regelmaat nieuwe routines opdoen, en het liefst zo dat ze aansluiten bij je eigen wensen over hoe je wilt leven. De eerste stap gaat over het markeren van jouw startpunt.
Deze tweede week gaat over de aandacht voor de mensen om je heen. Je kunt veel over jezelf ontdekken door stil te staan bij je contacten met anderen. Dit geldt zeker voor de relaties die je zelf bent aangegaan...
Deze vierde week gaat over je kijk op het leven, en hoe je denkt over de dingen die je meemaakt. Hoe je de dingen ervaart is afhankelijk van je manier van kijken en denken. Het is vast niet nieuw voor je dat je het leven kan benaderen vanuit het idee dat het glas halfvol of halfleeg is...
Omdat ze een rijke bron voor creativiteit en plezier in het leven kunnen zijn, gaat deze vijfde week over de aandacht voor je emoties, intuïtie en ingevingen. In onze overwegend rationele maatschappij zijn dit vaak onderbelichte onderwerpen...
We leven in een tijd waarin veel mensen zoeken naar zingeving en betekenis, ook in relatie met hun directe omgeving en de wereld. Woorden als ‘zingeving’ en ‘betekenisvol’ blijven echter vaak abstracte en wat lege begrippen...