In dit artikel worden enkele vaardigheden beschreven die behulpzaam zijn bij het in de praktijk toepassen van de Methodiek voor Zinvol Ontwikkelen. Door het toepassen van de Methodiek voor Zinvol Ontwikkelen worden de onderlinge verhoudingen bepaald door...
In dit stuk willen we wat langer stilstaan bij een aantal specifieke verschijnselen die steeds weer optreden bij intervisie en het ontwikkelingsproces van een groep kunnen bemoeilijken als je er niet op bedacht bent. In de eerste plaats gaan we in op de relatie die bestaat tussen intervisie en – van binnenuit en van buitenaf komende – machtsverhoudingen. Macht en onmacht spelen een grote rol bij het bewerken van werkproblemen in de intervisiegroep...
Dit artikel is gebaseerd op de zes meest gestelde vragen van cliënten die kanker hebben gekregen en met deze vragen proberen te leven. De vragen vormen zes thema’s: vermoeidheid, angst, zelfbeeld, relaties, zingeving en werk...
Raymond Meredith Belbin werd geboren 4 juni 1926 in Beckham, Engeland. Op de middelbare school blonk hij uit in Latijn en het lag dan ook voor de hand dat hij klassieke talen ging studeren...
Dit artikel gaat over gemiste kansen en gemaakte fouten. En dan vooral over de spijt, het schuldgevoel en de boosheid op jezelf die je erbij kunt voelen. Kansen missen en fouten maken vindt niemand leuk...
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Dat geldt voor investeringen, maar ook voor een organisatiecultuur. Zoals uit vorige artikelen al duidelijk werd, kunnen zelfs kleine veranderingen grote effecten hebben. Emoties zijn besmettelijk, en als de omgeving daar geen weerstand tegen...
Dolores is 58, werkt op de administratie van een verzekeringsmaatschappij en heeft de afgelopen jaren veel te verwerken gehad. ‘Zou je een beetje voorzichtig met haar kunnen doen?’, vroeg de huisarts die haar aan mij had doorverwezen. Ik houd altijd rekening met de verzoeken van de artsen met wie ik samenwerk...
Heleen heeft ADHD. Duizenden keren kreeg ze te horen dat ze het niet goed deed. Van haar ouders hoorde ze dat ze lastig was omdat ze niet goed luisterde. Dat ze verdrietig waren omdat ze steeds ruzie zocht met haar broertje. Dat ze slordig was omdat ze altijd wanten, mutsen en gymspullen kwijtraakte. Ze werd vaak voor straf naar haar kamer...
Het doel van deze stap is om ideeën op tafel te krijgen op basis waarvan de gecoachte een plan kan maken met activiteiten (stap 5) die hij kan gaan uitproberen (stap 6). Brainstormen kan vaak als chaotisch en ongestructureerd worden ervaren, maar het is in feite een gerichte activiteit...
We bekijken het basisinstrumentarium dat je nodig hebt om te coachen. De belangrijkste kenmerken van een coachende stijl zijn partnerschap en samenwerking, in tegenstelling tot bevelen en heersen. Coaching is een gesprek tussen gelijken,...