Ons beeld van de werkelijkheid ontwikkelt zich in gesprek met elkaar. Om te leren van het waarderend onderzoek, is uitwisseling dus belangrijk. In een gezamenlijk leergesprek praten de betrokkenen over hun ervaringen, opgedane inzichten en dromen voor de toekomst...
Gesprekken zijn de basis van veel waarderende interventies. Wat is er dan mooier om te zorgen voor een fysieke plek voor goede gesprekken? Dit is geen werkvorm in de gebruikelijke zin, meer een manier om zo’n plek te creëren en de kans te vergroten dat er goede gesprekken plaatsvinden...
Gevoelens zijn niet constant maar veranderlijk. Gedurende de dag zal je gevoel daarom vaak veranderen. Zo kan het zijn dat je ’s ochtends de dag helemaal ontspannen begint, maar al tijdens je ontbijt een negatieve spanning voelt als je bedenkt wat er die dag allemaal op de planning staat. Wanneer je onderweg naar je werk in een file terechtkomt,...
Een speler moet zich vrij voelen om te spelen. Alleen dan ontstaat de magie van het spel. Opdrachtgevers vroegen mij vaak: ‘Kun je een spel maken dat onze klanten zal doen spelen?’ De echte vraag zou moeten zijn: ‘Kun je een spel maken dat mensen willen spelen?’ ...
De rol van een goede spelmeester is niet dominant of erg aanwezig zijn, maar subtiel faciliteren waardoor de spelers optimaal presteren, zich eigenaar voelen van hun situatie en deze zo de baas worden. Waar leiderschap gaat over het machtig maken van alle deelnemers...
Margriet Sitskoorn, hoogleraar klinische neuropsychologie en auteur van onder meer Het maakbare brein en IK2 – de beste versie van jezelf, noemt twaalf onmisbare vaardigheden die bepalend zijn voor succes.
In dit artikel neem ik je mee in de structuur van een coachtraject, van begin tot eind. Hoe zorg je dat je het maximale uit je coachtrajecten haalt? Wat doe en vraag je in het intakegesprek? Hoe rond je zo’n gesprek af? En hoe verloopt een coachtraject? ...
Al vele jaren gebruik ik een anekdote om leidinggevenden er met een glimlach op te wijzen dat het zeer veel bruine broeken vergt om ‘je schip op koers’ te houden. Toen Marinka me vroeg om een bijdrage te leveren aan artikelen over moed, wist ik direct dat ik mijn artikel wilde openen...
Ik maak een onderscheid tussen trainingen met een organisatievraag en teamcoaching. In de eerste staat een wens van de organisatie centraal, met bijvoorbeeld vragen als: ‘De hele organisatie moet agile worden’, ‘We moeten proactiever worden’...
In dit artikel komt aan bod levensthema’s herkennen en expliciteren, aansluiten op de ervaringstaal van de ander, gespreksvoering vanuit de eigen referentiekaders, het verhaal als bron voor zin en de toekomstverbeelding aanspreken ...