Effectieve leidinggevenden boeken goede resultaten voor de organisatie en dragen tegelijk bij aan het werkgeluk en de ontwikkeling van de medewerkers in hun team. Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Veel leidinggevenden onderschrijven de doelstelling uit de eerste zin...
Stel je voor: 26 mensen die elkaar niet kennen, nemen als een groep deel aan een wedstrijd die een duurzaamheidsvraagstuk moet oplossen. De wedstrijd heeft een lange duur, dus om kans te maken op de winst is het noodzakelijk de taken te verdelen tussen kleine werkgroepen...
Een belangrijk instrument om medewerkers van een grote zakelijke dienstverlener in Nederland te motiveren en waarderen was jarenlang de verplichte gesprekscyclus. Het topmanagement merkte echter dat de gesprekken veel opriepen, maar niet de beoogde motivatie...
Ieder mens is uniek en heeft zijn eigen behoeftes. Dat is een uitdaging én een kans. De uitdaging is om een individu goed te laten passen in zijn baan met de taakeisen die daarbij horen. De kans houdt in dat ieder mens unieke positieve eigenschappen te bieden heeft...
Je weet nog wel van vroeger op school: afkijken, dat mag niet. Je moet het zelf doen. Je maakt je eigen toets. Maar de zoektocht naar werkgeluk is geen toets. Je hoeft geen cijfer te halen, je hoopt alleen steeds een beetje beter te worden. Dit artikel over jobcrafting nodigt je uit om wél af te kijken...
Centrale begrippen bij coaching zijn bewustzijn en verantwoordelijkheid: de coachee is zich bewust van zijn situatie en mogelijkheden en neemt verantwoordelijkheid voor zijn leren en handelen. Bewustzijn en verantwoordelijkheid gelden ook voor de coach...
Dit artikel geeft een voorbeeldcontract voor coaching dat je in je praktijk kunt gebruiken...
In dit artikel vind je schematische overzichten van de coachbekwaamheden die nodig zijn voor het contractgesprek, de fase Onderzoeken, Doelen en acties formuleren, Uitvoeren en Evalueren en afsluiten...
Nu je weet hoe je ervoor zorgt dat mensen graag deel van jouw team willen uitmaken, is het tijd voor de volgende stap. Dit is de stap die ervoor zorgt dat je als leidinggevende mensen het gevoel geeft dat ze het kunnen! ...
Elke keer als ik het vliegtuig in stapte, wist ik eigenlijk al dat mijn inspanningen van de week op locatie weer snel vergeten zouden zijn. Het zou immers zeker zes tot twaalf maanden duren voordat ik weer op dezelfde locatie zou komen...