Zonder focus is de kans dat er geleerd wordt klein en levert een discussie vaak meer frustratie dan resultaat op. In dit cluster Focussen vind je werkvormen waarmee je focus kunt aanbrengen, zowel op individueel als op collectief niveau...
In dit onderdeel Inhoud bieden we werkvormen voor de volgende clusters: Informeren, Discussiëren, Brainstormen, Beslissen, Kennis delen, Presenteren, Vaardigheden oefenen, Toetsen, Talent, Samenwerken, Feedback geven en Planvorming...
Wil je het rendement van je bijeenkomst verhogen? Zorg dan in elk programma dat je een werkvorm uit het cluster Focus én een werkvorm uit het cluster Vertaling inbouwt. Hiermee richt je de aandacht van elke deelnemer in je groep. In dit cluster vind je werkvormen waarmee je elke deelnemer aanzet tot nadenken over de vertaling naar de eigen praktijk...
Je hebt gezien dat je je verhaal niet helemaal uitschrijft, tenzij je wilt gaan speechen. Leuk bedacht, maar als je het niet uitschrijft, hoe noteer je je verhaal dan? We hebben hiervoor een handige notitietechniek bedacht. Deze techniek zorgt ervoor dat je meer overzicht creëert...
De komende artikelen nemen we je stap voor stap mee in het ontwerpen van een overtuigend verhaal; je gaat je eerste Storydesign maken. Natuurlijk kun je deze artikelen gewoon lezen en tot je nemen, maar de informatie valt meer op z’n plaats als je die toepast op je eigen presentatie. ...
Stel je voor dat iemand uit je publiek na afloop van jouw verhaal de deur uit loopt en een collega tegenkomt. De collega vraagt: ‘En? Waar ging dat over?’ Idealiter is het antwoord op die vraag jouw kernboodschap. En omdat dit centrale idee zo belangrijk is, begin je jouw ontwerp...
Als je een overleg hebt met een collega, dan gooi je niet direct de stukken op tafel. Je neemt eerst een aanloopje: je vraagt hoe het met hem is of begint een praatje over het weer. Of je vraagt hoe haar project tot nu toe loopt. Dat is natuurlijk niet voor niets:...
De inleiding van je presentatie staat. Je hebt je publiek verleid om aandachtig te zijn, het snapt ongeveer wat er gaat gebeuren en het is ervan overtuigd dat het met een warme en competente spreker te maken heeft. De warming-up is achter de rug en je duikt je verhaal in..
Je punt is gemaakt. Als het goed is, heb je je publiek door een helder verhaal overtuigd van je kernboodschap. We gaan nu naar een spannend stukje van je presentatie: de afsluiting. Volgens de retoren heeft dit gedeelte een tweeledige functie:...
Je weet nu alles wat je moet weten om je eigen Storydesign te maken. Maar we kunnen ons voorstellen dat het je inmiddels wat duizelt. Daarom helpen we je in dit artikel graag op weg met een volledig uitgewerkt voorbeeld...