Als we de toegevoegde waarde van aanspreken onderkennen, zijn we best bereid ons over een aantal natuurlijke weerstanden heen te zetten. Maar pas nadat we – meestal onbewust – kosten en mogelijke opbrengsten hebben afgewogen....
Heeft het zin te streven naar een aanspreekcultuur? Mijn antwoord na twintig jaar praktijk en drie jaar onderzoek is volmondig ‘ja’. Laten we alleen niet streven naar een aanspreekcultuur, maar naar transparantie, het bewaken van waarden en een constructieve samenwerking. Het gaat...
We willen allemaal dat onze collega’s hun afspraken met ons nakomen, dat we kort en krachtig vergaderen (zonder dat anderen afhaken en op hun mobiel of iPad de mail bijwerken), dat er direct gecommuniceerd wordt en dat iedereen eerlijk zegt wat hij vindt en doet wat-ie zegt. We denken dat het creëren van een aanspreekcultuur de oplossing is en hopen dat al die anderen hun gedrag...
In de interviews die ik voor mijn onderzoek hield stelde ik altijd dezelfde slotvraag: ‘Als je andere leidinggevenden een tip zou moeten geven over aanspreken, wat zou die dan zijn?’
Mijn onderzoek naar aanspreekgedrag in Nederlandse organisaties bestond uit drie onderdelen: Een online enquête onder 500 Nederlandse managers en medewerkers. 28 vervolginterviews. Een uitgebreide literatuurstudie.
We gingen in gesprek met drie experts uit het veld over hun visie op coaching, of coaching volgens hen bijdraagt aan het succes van organisaties en wat daar voor nodig is. Uit de gesprekken kwamen drie heel verschillende invalshoeken naar voren om naar coaching te kijken...
In dit artikel lees je over de gebieden waar werkgerelateerde coaching vooral wordt ingezet. Ook bespreken we de specialisaties en verschillende benaderingswijzen van coaches. Tevens gaan we in op het begrip e-coaching;...
In dit artikel bespreken we de opbouw van een coachingstraject. Ook komt aan bod wat iemand een goede coach maakt, waar je die vindt en hoe je zijn professionaliteit kan inschatten. Tevens besteden we aandacht aan het coachcontract, het kostenplaatje en randvoorwaarden...
Wij horen van leidinggevenden, hr-afdelingen, inkopers en ‘gebruikers’ van coaching dat ze coaching veel vaker inzetten dan pakweg tien jaar geleden, en dat de coaching positieve effecten heeft. Maar waar zit hem dat in? We nemen je mee...
In dit artikel gaan we in op de specifieke situatie van de leidinggevende en wat dit van hem vraagt en we noemen veelvoorkomende coachvragen over leiderschap. We sluiten af met het gesprek met Bram de Klerck, directeur-generaal Algemene Bestuursdienst...