In dit artikel staan we stil bij de waarde van ‘verankeren’. Verankeren houdt in dat je deelnemers zich de aangeboden stof eigen maken in hun dagelijks handelen. Het gaat om de vertaling van kennis, houding en vaardigheden naar de praktijk van alledag.
Als iemand goed werk levert, of een prettige bijdrage aan de sfeer in het team, dan verdient diegene erkenning en waardering. Dat zou er al voor moeten zorgen dat diegene het gewenste gedrag vaker vertoont. Een simpele kwestie van straffen en belonen, zou je zeggen. Dat blijkt iets complexer.
Stress, burn-out, psychische klachten zijn termen die je de afgelopen decennia steeds meer hoort in de werksfeer. Is het een hype of hebben we het jarenlang onterecht genegeerd?
De interventies in de interventie-artikelen zijn evidence-informed. Natuurlijk is het prettig als dat tot nieuwe inzichten leidt. Het echte verschil ontstaat echter door er iets mee te doen.
Sterkteperspectiefvragen zijn vragen die gericht zijn op wat er wél is, op wat er al gelukt is, waar krachten liggen, wat goede ervaringen zijn, wanneer er waardering was en wat er energie geeft...
Als je inziet hoe belangrijk en betekenisvol luisteren kan zijn en als je beseft wat de blokkades zijn die luisteren verstoren, wat is dan nodig om echt te luisteren? Luisteren ontwikkelen als checklistachtige vaardigheid volstaat in elk geval niet. Luisteren komt vooral aan op een juiste instelling en op luisterdiscipline.
Coachees die in een stressspiraal zitten, hebben vaak de sterke drang zichzelf te verbeteren. Daar lijkt op zich niks mis mee, maar het probleem is dat ze juist dat wat ze zien als hun zwakke punten willen verbeteren en niet (meer) goed zien wat hun sterke kanten en talenten zijn...
Persoonsgericht trainen betekent deelnemers helpen om diepgaand te reflecteren en (vastgeroeste) patronen bloot te leggen. En nee, dat is (meestal) niet makkelijk! In dit artikel lees je kernbegrippen die je vertrouwd(er) maken op deze ‘moerassige grond’.
Dit artikel introduceert appreciative inquiry als een veranderkundige aanpak en beschrijft de kenmerken en voordelen van een onderzoekende aanpak van veranderen. Het legt uit wat appreciative inquiry is, geeft een beknopt historisch overzicht ervan en gaat in op de basiscomponenten...
Waarderende vragen kun jij stellen aan je klant(en) in een voorbereidend gesprek. Zo richt je op een natuurlijke manier de aandacht op wat er wél gewenst is. Vaak begint een verandering namelijk met een probleem of klacht. Met deze waarderende, oplossingsgerichte vragen kun je de ander helpen in het zoeken naar wat diegene wél wil...