In dit artikel laten we zien hoe je het Accelerated Behavioral Change-model (ABC-model) in de praktijk kunt gebruiken om een e-coachingstraject vorm te geven en uit te voeren. De nadruk in dit artikel ligt op de toepassing van het model in de praktijk van de coach. We zullen daarom slechts in beperkte mate verwijzen naar...
Steeds meer coaches maken de stap naar het uitbreiden van hun repertoire met e-coaching. Het gebruik van telefoon en Skype en af en toe een mailtje wordt al jaren door vele coaches als aanvulling gebruikt op de traditionele F2F-coachingsprocessen. In andere artikelen hebben we al laten zien dat e-coaching verandering inhoudt voor de...
Het fenomeen internet is niet meer weg te denken. Wereldwijd zijn er meer dan 2,2 miljard internetgebruikers geïdentificeerd, wat neerkomt op een derde van de wereldbevolking. We leven in een steeds sneller veranderende omgeving waarin meer geëist wordt van zowel de cognitieve als sociale capaciteit van de mens. Voor de...
Er zijn verschillende typen e-coaching te onderscheiden en het type wordt bepaald door het medium dat wordt gebruikt voor de communicatie. Het medium kan ervoor zorgen dat de communicatie anders verloopt dan we gewend zijn bij F2F-coaching. Dit geldt vooral voor chat- en mailcoaching Bij deze twee typen e-coaching verloopt de communicatie ...
De ‘e’ binnen e-coaching staat voor ‘electronic’. Dit geeft aan dat techniek een bepalende factor is voor deze vorm van coaching. Het toepassen van e-coaching staat en valt dan ook bij de beschikbaarheid van de techniek; het medium dat de communicatie faciliteert...
E-coaching is geen nieuwe techniek of methode, maar een nieuwe vorm van coaching. Het nieuwe zit in het feit dat de communicatie verloopt via de ‘elektronische weg’ en daardoor op verschillende manieren kan plaatsvinden. Afhankelijk van de communicatievorm kan e-coaching opgedeeld worden in verschillende typen. In dit artikel beschrijven we de verschillende typen e-coaching met daarbij in het kort de voor- en nadelen van elk type...
In dit artikel laten we zien hoe de eCoachPro-methodiek (eCP-methodiek) als basis kan dienen om de communicatie vorm te geven die plaatsvindt binnen e-coachingstrajecten. In elke fase van het ABC-model kan de eCP-methodiek worden ingezet om efficiënte en succesvolle communicatie vorm te geven. De eCP-methodiek bestaat...
Met de kennis van de toepassing van het Accelerated Behavioral Change-model (ABC-model) en de eCoachPro-methodiek en de benodigde techniek kan een basis gelegd worden voor de vormgeving en uitvoering van succesvolle e-coachingstrajecten. Naast deze instrumenten is er een groot aantal andere zaken dat goed geregeld moet worden om succesvol te zijn als e-coach...
E-coaching is in de dagelijkse praktijk van vele coaches niets nieuws. Vooral het gebruik van telefoon en e-mail binnen coaching wordt reeds op grote schaal toegepast. Dit is een logisch gevolg van onder andere demografische omstandigheden. In landen als Amerika, Canada en Australië en dichter bij huis het Verenigd Koninkrijk en Duitsland...
We zijn aangekomen bij het artikel 'Uitgewerkt e-coachingstrajcect', waarin een geheel e-coachingstraject is uitgewerkt tussen e-coach Marcel Herwegh, die is opgeleid in en werkt met het ABC-model en de eCP-methodiek, en Pieter de Jong...